Medové včelařeníKontaktPozorování včel 2018Včelařský kurz 2018Včelařská přípravka listopad 2017

Loupeže mezi včelstvy - jak jí zabránit ?

Někdy se Vám stane, že u česna bude chumel včel, které se budou prát.

V této fázi se dá řící, že je ještě nějaká šance na záchranu napadnutého včelstva. 

 

Možností je několik o některých Vám zde v základu popíšu:

  • v první řadě, zúžit otvor česna na šířku 1-3 včel
  • zkontrolovat, zda-li není ještě někde jinde včelstvo otevřené, resp. zda-li nemáte otevřené např. varoa dno, takže uzavřít, aby i pach včelstva (zásob) nelákal útočníky
  • večer nebo ještě úplně ráno, kdy včely ještě nelétají udělat kontrolu napadaného včelstva a zvážit jeho přesun na jiné stanoviště - pokud máte, ale více jak min. 4km, jinak se včely zalétnou zpět na původní místo a nevrátí se na nové stanoviště. Samozřejmě v rámci obce pokud lze, nebo do jiné obce, ale musíte mít vyšetření na mor a také samozřejmě v předstihu oznámit na obec nové místo a mít přidělené místo stanoviště - takže zas tak jednoduché to není... A abych nezapomněl nesmí být vyhlášeno ochranné pásmo...
  • pokud zjistíte, že včelstvo nemá matku, nebo je opravdu velmi slabé už je hodně hodně mrtvolek, je lepší včelstvo rozpustit. A jak se to dělá ? Matku usmrtíte, pokud je stará nebo vadná a loupež byla její příčinou, jinak je možno matku přídat v klícce se zasobami do osiřelého včelstva (ale není to také 100%, tam může být tzv. rubčice nebo špatná nálada....). A zbytek včelstva vysypete před úly. Pokud jsou v úle mladušky, je nutno dát prkno, aby si mladušky do nějakého úlu samy nalezly, jinak se tam nedostanou. Nutno dělat za hezkého počasí a včely předem zakouřit a nechat jim čas na to, aby se mohly nasosnout svých zásob. Pokud budou mít s sebou v medném váčku med budou dobře přijmuty cizím včelstvem. Hladovou včelu, která nemá co strážím nabídnout včely do úlu nepoustí a ta umře vyhladověním při boji o vniknutí do úlu.

 

Pokud se včely neperou a přitom jsou u česna drobečky víček - pokud tedy lupičky mají co odvíčkovávat, tak se jedná o tichou loupež neplést si s tichou výměnou matky. 

V tomto případě je většinou již pozdě, je také možné že pranice již proběhla a napadené včely se vyčerpáním při soubojích a nošením ještě nějaké snůšky se přestaly vracet do úlu, úl je téměř prázdný a včely hladoví. Pak zbytek osazenstva zkontrolovat na přítomnost matky. Včely můžete přidat k silnému včelstvu, třeba někam dál aby se hned nepoprali. Dobré je před přidáním včel, pokropit včely cukrovou vodou, tím budou lépe v novém včelstvu přijmuty. 

 

Názor některých včelařů je i takový, že zbytek včel je lepší usmrtit, rozhodnutí je na Vás.


Tato stránka používá ke svému provozu tzv. cookies.